W naszej szkole pomoc uczniom zdolnym udzialna jest na podstawie obserwacji nauczcyieli i wychowawców, konsultacji z rodzicami ucznia oraz opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Formy pracy organizacyjnej:
1. Wzbogacanie - polega na przystosowaniu nauczania do możliwości intelektualnych ucznia. Zwiększamy intensywność jego pracy, poszerzamy zakres wiedzy (wzbogacanie pionowe), dostarczamy w trakcie nauki większej liczby zadań o tym samym poziomie trudności (wzbogacanie poziome).
2. Akceleracja (przyspieszenie), wcześniejsze rozpoczynanie nauki, podwójna promocja (przeskakiwania klas), szybsze przerabianie materiału, system nauczania bezklasowego, wcześniejsze kończenie szkoły i przechodzenie na następny szczebel nauczania.
Te formy pracy są odpowiednie dla dzieci dojrzałych emocjonalnie, społecznie i fizycznie.
3. Nauka indywidualna - organizowanie różnych form opieki nad wyróżniającymi się uczniami w klasie lub szkole, a także podczas zajęć pozalekcyjnych i pozaprogramowych – aż do nauki indywidualnej włącznie.
Ogólne zasady organizacji pracy ucznia zdolnego:
- utrzymać wysoki poziom stawianych uczniowi zadań i zapewnić sensowność zajmowania się nietypowymi zadaniami, ćwiczeniami, doświadczeniami, badaniami, projektami;
- uczyć obszerniejszego materiału lub nawet innego, stawiać uczniowi indywidualne cele np. udział w projektach międzynarodowych, kursach e-learningowych, konkursach i olimpiadach przedmiotowych, pomoc kolegom w nauce, wolontariat.
Formy pracy:
1. praca indywidualna,
2. praca w grupach,
3. praca w parach,
4. przydzielanie uczniom zdolnym trudniejszych zadań podczas pracy grupowej lub indywidualnej,
5. stwarzanie uczniom zdolnym sytuacji wyboru zadań, ćwiczeń o większej skali trudności lub prac dodatkowych,
6. różnicowanie stopnia trudności prac domowych i prac klasowych:
− stopniowe zwiększanie wymagań,
− przydzielanie uczniom zdolnym specjalnych ról: asystenta, lidera itp.,
− praca pozalekcyjna,
− organizacja konkursów i olimpiad.