strony internetowe
tworzenie stron
Czcionka domyślna A- A+
szkoła podstawowa w górkach szkoła podstawowa w górkach szkoła podstawowa w górkach szkoła podstawowa w górkach Szkoła Podstawowa

Szkoła Podstawowa

im. Szarych Szeregów w Górkach
ul. Szkolna 3
05-311 Dębe Wielkie
Telefon: 25/ 757-78-56

Bezpieczeństwo dzieci w Internecie

Najważniejsza zasada:

 

Wszystkie urządzenia i aplikacje, z których korzysta dziecko powinny
być dostępne dla rodzica. Rodzic powinien znać hasła i loginy do aplikacji,
z których korzysta dziecko.

Dzieci młodsze klasy 0-4:

 

- Komputer, na którym pracuje dziecko nie powinien stać w jego pokoju, tylko
w pomieszczeniu ogólnodostępnym;

- w czasie pracy dziecka na komputerze, rodzic powinien sprawować kontrolę nad jego działaniami, służyć także wsparciem technicznym,

- kontrola powinna być stała lub dorywcza, w zależności od samodzielności dziecka
i trudności zadania,

- dziecko nie powinno pracować na komputerze w czasie nieobecności rodziców,

- Jeśli dziecko przebywa same w domu, komputery powinny posiadać hasło potrzebne do otwarcia,

- dostęp do Internetu z urządzeń mobilnych powinien być określony
i ograniczony (np. tylko w domu, parametrami usługi,)

- dziecko korzystające ze smartfonu, nie powinno w domu nosić go stale przy sobie, warto ustalić miejsce, gdzie telefony są odkładane (np. w kuchni,
w pokoju dziennym),

- Jeśli dziecko korzysta z Internetu w telefonie należy sprawdzać czas i aplikacje z jakich korzystało, kasowanie przez dziecko historii przeglądarki powinno niepokoić rodziców,

- czas korzystania z gier komputerowych powinien być ściśle ustalony
i ograniczony, zaleca się 2-3 dni w tygodniu (nigdy codziennie), nie dłużej niż godzinę jednorazowo.

 

Dzieci starsze i młodzież z klas 5-8:

- samodzielna nauka z wykorzystaniem urządzeń (komputera lub telefonu) może wymagać pracy w osobnym pomieszczeniu, ale nadal urządzenia powinny podlegać kontroli rodzicielskiej,

- warto ustalić miejsce do odkładania urządzeń po skończonej pracy
oraz telefonu (poza pokojem dziecka),

- warto skorzystać z programów kontroli rodzicielskiej, blokujących niewłaściwe treści lub dających możliwość przeglądania historii aktywności dziecka w sieci,

- należy zwrócić uwagę na czas poświęcany na gry (szczególnie chłopcy)
i aktywność w mediach społecznościowych (szczególnie dziewczynki).

 

Jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu?

  1. Ustalić jednolite narzędzia do pracy i kontroli postępów ucznia (np. sprawdzanie prac przez zakładkę „praca domowa”).
  2. Ustalić stałą porę odrabiania zadań, najlepiej przed południem. Jeśli rodzice pracują to najwcześniejsza pora po ich powrocie.
  3. Wyznaczyć dziecku czas pracy w zależności od wieku (praca – przerwa- praca).
  4. Przygotować stanowisko pracy i zapewnić warunki sprzyjające nauce.
  5. Przygotować podręczniki i pomoce potrzebne do wykonania zadania.
  6. Kontrola, obecność i pomoc rodziców przy wykonywaniu zadawanych prac.
  7. Dostęp do danych narzędzi powinien być dostosowany do wieku ucznia.
  • Proponowane podziały:

kl. „0”

kl. I – III

kl. IV -VI

kl. VII – VIII

Jak motywować dziecko do nauki

- To, co pomaga dziecku zmobilizować się do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram, ustalenie w miarę stałych godzin pracy.

- Wszystkie dzieci powinny uczyć się w tym samym czasie, niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze, a telefony będą wyciszone.

- Młodsze dzieci lubią uczyć się przez zabawę – przygotujcie razem salę lekcyjną, przybory, jedzenie na przerwę…

- Jeśli dziecko ma ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęć je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się dobrze nauczyło oraz to, w czym już jest kompetentne.

- Pamiętajmy, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy.

- Pomóżmy dziecku dostrzec korzyści, jakie może odnieść z posiadanej wiedzy, pokażmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją w praktyce np. dziecko w szkole uczyło obliczać się pole prostokąta, więc zapytajmy je czy mogłoby Wam pomóc policzyć ile metrów wykładziny, parkietu muszą Państwo kupić do danego pokoju.

- Wyrażaj się pozytywnie o szkole i o nauczycielach, nie krytykuj przy dziecku systemu oświaty.