Bezpieczeństwo dzieci w Internecie
Najważniejsza zasada:
Wszystkie urządzenia i aplikacje, z których korzysta dziecko powinny
być dostępne dla rodzica. Rodzic powinien znać hasła i loginy do aplikacji,
z których korzysta dziecko.
Dzieci młodsze klasy 0-4:
- Komputer, na którym pracuje dziecko nie powinien stać w jego pokoju, tylko
w pomieszczeniu ogólnodostępnym;
- w czasie pracy dziecka na komputerze, rodzic powinien sprawować kontrolę nad jego działaniami, służyć także wsparciem technicznym,
- kontrola powinna być stała lub dorywcza, w zależności od samodzielności dziecka
i trudności zadania,
- dziecko nie powinno pracować na komputerze w czasie nieobecności rodziców,
- Jeśli dziecko przebywa same w domu, komputery powinny posiadać hasło potrzebne do otwarcia,
- dostęp do Internetu z urządzeń mobilnych powinien być określony
i ograniczony (np. tylko w domu, parametrami usługi,)
- dziecko korzystające ze smartfonu, nie powinno w domu nosić go stale przy sobie, warto ustalić miejsce, gdzie telefony są odkładane (np. w kuchni,
w pokoju dziennym),
- Jeśli dziecko korzysta z Internetu w telefonie należy sprawdzać czas i aplikacje z jakich korzystało, kasowanie przez dziecko historii przeglądarki powinno niepokoić rodziców,
- czas korzystania z gier komputerowych powinien być ściśle ustalony
i ograniczony, zaleca się 2-3 dni w tygodniu (nigdy codziennie), nie dłużej niż godzinę jednorazowo.
Dzieci starsze i młodzież z klas 5-8:
- samodzielna nauka z wykorzystaniem urządzeń (komputera lub telefonu) może wymagać pracy w osobnym pomieszczeniu, ale nadal urządzenia powinny podlegać kontroli rodzicielskiej,
- warto ustalić miejsce do odkładania urządzeń po skończonej pracy
oraz telefonu (poza pokojem dziecka),
- warto skorzystać z programów kontroli rodzicielskiej, blokujących niewłaściwe treści lub dających możliwość przeglądania historii aktywności dziecka w sieci,
- należy zwrócić uwagę na czas poświęcany na gry (szczególnie chłopcy)
i aktywność w mediach społecznościowych (szczególnie dziewczynki).
Jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu?
kl. „0”
kl. I – III
kl. IV -VI
kl. VII – VIII
Jak motywować dziecko do nauki
- To, co pomaga dziecku zmobilizować się do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram, ustalenie w miarę stałych godzin pracy.
- Wszystkie dzieci powinny uczyć się w tym samym czasie, niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze, a telefony będą wyciszone.
- Młodsze dzieci lubią uczyć się przez zabawę – przygotujcie razem salę lekcyjną, przybory, jedzenie na przerwę…
- Jeśli dziecko ma ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęć je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się dobrze nauczyło oraz to, w czym już jest kompetentne.
- Pamiętajmy, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy.
- Pomóżmy dziecku dostrzec korzyści, jakie może odnieść z posiadanej wiedzy, pokażmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją w praktyce np. dziecko w szkole uczyło obliczać się pole prostokąta, więc zapytajmy je czy mogłoby Wam pomóc policzyć ile metrów wykładziny, parkietu muszą Państwo kupić do danego pokoju.
- Wyrażaj się pozytywnie o szkole i o nauczycielach, nie krytykuj przy dziecku systemu oświaty.